16.11.16. u 11:55

Turističko vijeće Istarske županije jednoglasno protiv podizanja stope PDV-a na turizam

Na današnjoj 21. sjednici Turističkog vijeća Turističke zajednice Istarske županije, istarski župan Valter Flego dobio je jednoglasnu podršku na Prijedlog Zaključka o posljedicama podizanja stope PDV-a na turizam (ugostiteljstvo), koji će uputiti nadležnom ministarstvu i saborskim zastupnicima iz Istre.

Članovi Turističkog vijeća složni su kako je prijedlog Zakona o porezu na dodanu vrijednost, kojim se gotovo udvostručuje stopa PDV-a na ugostiteljstvo, dugoročno izrazito štetan za turizam i ugostiteljstvo koji čine izuzetno važnu gospodarsku djelatnost Istarske županije, ali isto tako i za povezane djelatnosti kao što su poljoprivreda i graditeljstvo. Naime, turizam i ugostiteljstvo su danas jedne od rijetkih rastućih djelatnosti u Hrvatskoj koje svake godine sve više investiraju. Prema podacima iz 2012. godine, prije uvođenja međustope PDV-a, investicije u turizmu iznosile su oko 2 milijarde kuna godišnje bez tendencije rasta. Najavljene investicije 2016. godine iznosit će 4,3 milijarde kuna, a sadašnjom dinamikom rasta doseći će čak 7 milijardi kuna godišnje već 2019. godine.

Istarska županija predvodnik je ovog značajnog ciklusa rasta ulaganja u turizam.  Ulagačka aktivnost izrazito je važna jer kroz povećanu potrošnju, zapošljavanje i građevinarski sektor donosi rast priljeva u državni proračun“, istaknuo je župan Flego dodajući kako donošenja ovakvog Zakona o porezu na dodanu vrijednost, sagledano i u kombinaciji s ostalim mjerama koje čine poreznu reformu predloženu od strane Ministarstva financija, biti povećanje ukupnog poreznog opterećenja za turizam, što Vijeće smatra strateški pogrešnim potezom s dalekosežno negativnim posljedicama na gospodarstvo Istre i Republike Hrvatske.

Povećanje poreznog opterećenja na gospodarstvo posve je suprotno svim nacionalnim strateškim dokumentima i najavama Vlade“, kazao je istarski župan dodajući kako će takvim potezom još više novaca završavati u državnu blagajnu te će se dodatno centralizirati država.

Zaključkom Turističko vijeće Istarske županije ističe kako bi dvostruko povećanje PDV-a na ugostiteljstvo značilo:

1. Negativan udarac na gospodarstvo Istre koje dobrim rezultatima pozitivno djeluje na gospodarstvo čitave Hrvatske

- U Istri kontinuirano ulažemo mnogo truda i privatnih i javnih sredstava u razvoj turističke ponude, što je napravilo iznimno veliki pomak u rezultatima turističke sezone, ali i u ukupnom brendiranju i privlačnosti čitave Hrvatske kao atraktivne turističke destinacije

- Turizam je značajan generator gospodarstva Istre koje bilježi iznadprosječne rezultate – prosječni BDP po stanovniku u Istarskoj županiji veći je za petinu u odnosu na prosjek RH, stopa nezaposlenosti je dvostruko niža, a Istra ostvaruje znatan suficit na tekućem računu platne bilance stabilizirajući tako ukupno gospodarstvo RH

- Dvostruko povećanje PDV-a na ugostiteljstvo u Istri destabilizirati će daljnji razvoj poljoprivrede Istre kojoj je ugostiteljstvo ključan kanal prodaje i marketinga a tu se posebno ističu vinarstvo, maslinarstvo, mesna i mliječna industrija, a tako i ostali obrti i OPG-ovi koji pokazuju put razvoja destinacije i cjelogodišnjeg poslovanja ostalim turističkim regijama Republike Hrvatske

2. Nekonkurentnost u odnosu na ostale destinacije 

- Sadašnja stopa PDV-a u ugostiteljstvu od 13% već je najviša na Mediteranu. Cijene u hotelima i restoranima u Hrvatskoj slične su kao u Portugalu, Grčkoj, Turskoj i Malti i nešto niže nego u razvijenijim tržišta poput Italije, Španjolske, Njemačke ili Austrije, no s tim se tržištima ne možemo ni usporediti zbog mnogo većeg standarda i mnogo razvijenije ukupne turističke ponude.

- Stanje u okruženju pokazuje da nema prostora za povećanje cijena jer bi ugostitelji postali nekonkurentni, stoga su očekivane posljedice povećanja PDV-a smanjenje ulaganja i zaposlenosti u toj djelatnosti

3. Zaustavljanje razvoja turističke ponude koja osigurava dugoročan uspjeh i konkurentnost svake destinacije

- Gastronomija čini značajan dio ukupne turističke ponude i ima velik utjecaj na razvoj uspješnog imidža čitave destinacije, što je Istra pokazala

- Ugostiteljstvo i izvanpansionska potrošnja sastavni su dio ponude turističkih objekata kao što su hoteli, apartmanska naselja i kampovi pa će povećanje PDV-a imati direktan negativan utjecaj na daljnji razvoj kvalitete i raspona ponude ne samo u ugostiteljskim objektima u destinacijama nego i u svim turističkim objektima

- Podizanje PDV-a na ugostiteljstvo prijeti zaustavljanju pokrenutog ciklusa razvoja turističke ponude i čini korak unazad kada smo turistima nudili samo ”sunce i more”

4. Pad investicija i zapošljavanja kao ekonomska posljedica predložene porezne reforme

- Ugostiteljstvo i usluge pružanja hrane i pića sastavni su dio svakog turističkog objekta, pa će povećanje PDV-a kao direktnu posljedicu imati smanjenje kapaciteta i spremnosti investitora za daljnja ulaganja

- Smanjenje ulaganja znači pad zaposlenosti u odnosu na dinamiku predviđenu Strategijom razvoja turizma, a posljedično i gubitak proračunskih priljeva

5. Povećanje sive ekonomije i nelojalne konkurencije

- Smanjenje poreznog opterećenja u ugostiteljstvu 2013. godine smanjilo je sivu ekonomiju, što je zabilježilo dugoročno pozitivan učinak na čitavo gospodarstvo, ali i na imidž naše destinacije među gostima

- Najava vraćanja pune stope PDV-a korak je unazad u borbi protiv sive ekonomije i nelojalne konkurencije, a prijeti da ponovno Hrvatsku gosti doživljavaju kao zaostalu destinaciju u kojoj se ne izdaju računi i izbjegavaju plaćati porezi

 

6. Ugostiteljstvo

Ugostitelji su najveći gubitnici porezne reforme. Iako će i oni, nedvojbeno, imati određene koristi od ostalih mjera (smanjenje poreza na dohodak, odnosno dobit, priznavanje dijela reprezentacije), jasno je da će udvostručenje PDV-a predstavljati veliko opterećenje za njihov dalji rad. Posebno su zatečeni činjenicom da do povećanja dolazi usprkos Strategiji razvoja hrvatskog turizma za razdoblje do 2020., u kojoj je zacrtano smanjenje PDV-a. Jasno je da se na taj način smanjuje konkurentnost hrvatskog turizma, s obzirom da se u bliskim i konkurentskim zemljama stopa PDV-a kreće od 6-10%. Smanjenjem stope PDV-a 2013. došlo je do novog investicijskog ciklusa, koji je rezultirao dobrim rezultatima djelatnosti u posljednje dvije turističke sezone.