EuroVelo rute u Istri

EuroVelo rute u Istri

EuroVelo ili europska mreža biciklističkih ruta, projekt je ECF – Europske biciklističke federacije (European Cyclists’ Federation), nacionalnih i regionalnih partnera, a glavni mu je cilj povezati postojeće i planirane nacionalne i regionalne biciklističke rute u jedinstvenu europsku mrežu. Rute su namijenjene putovanju biciklom, odnosno cikloturističkom odmoru, koje povezuju europske države. Najpopularnija od tih ruta, EuroVelo 6 spaja Atlantik i Crno more, a njezin najrazvijeniji dio, 340 km kroz Austriju od Passaua do Beča godišnje prođe više od 300 tisuća cikloturista.

U cikloturistički razvijenim državama popularne su duže rute koncipirane kao višednevno putovanje biciklom i noćenje svakog dana na drugom mjestu. Ovaj segment zauzima značajan udio svjetske cikloturističke potražnje (prema istraživanju ADFC-a za Njemačke cikloturiste oko 75%).
Napravljeni koraci u razvoju destinacijskog cikloturizma u Istri, ali i u ostalim županijama, odlična su osnova na kojoj se može razviti cikloturizam na atraktivnoj ruti EuroVelo8 koja se proteže duž jadranske obale.

Prilikom kreiranja ruta EuroVelo vrlo je važno zadovoljiti kriterije poput sigurnosti, gdje se vodi računa o izbjegavanju prometom preopterećene prometnice; ruta treba povezivati turistički atraktivne destinacije i prolaziti atraktivnim krajolikom; vozna podloga ili površina treba biti lako prohodna, te se izbjegavaju veći usponi i bučnija okruženja; rutu treba voditi po mogućnosti što direktnije, a dozvoljena su kraća odstupanja zbog značajnih atrakcija. Upravo zato, optimalno vođenje rute nije jednostavno i traži pažljivo usklađenje ova 4 kriterija.

Za evaluaciju rute ECF je razvio kriterij ECS – „European Certification Standard“ koji propisuje evaluaciju brojnih značajnih elemenata kvalitete rute. ECS detaljno procjenjuje različite karakteristike rute (svaki kilometar) i provjerava prikladnost/kvalitetu rute za cikloturiste. Potrebe cikloturista razmatraju se za 3 različite grupe: iskusni biciklisti, prosječni biciklisti i zahtjevni biciklisti.

EuroVelo u Istarskoj županiji

Istarskoj županiji interes je kvalitetno razvijati i unaprjeđivati proizvod cikloturizma, te smo u skladu s time preuzeli i aktivnosti vezane za dvije EuroVelo rute koje prolaze Istrom, a to su  EuroVelo 8 ili Mediteranska ruta i EuroVelo 9 ili ruta Baltik - Adriatik.
Mediteranska biciklistička ruta (EV8) ukupne je duljine 5.888 km i prolazi kroz 11 europskih zemalja. Oko 1.100 km rute prolazi Hrvatskom, od graničnog prijelaza Sečovlje – Plovanija u Istarskoj županiji do Dubrovačko-neretvanske županije i graničnog prijelaza Vitaljina - Njivice u Crnoj Gori, te obalom i otocima Jadranskog mora, ali i njegovim očuvanim i autentičnim zaleđem. U Istarskoj županiji cijelom dužinom prolazi zapadnom obalom od graničnog prijelaza Sečovlje - Plovanija do Pule i Labina.

Ruta Baltik - Adriatik ili Jantarna biciklistička ruta (EV9) ukupne je duljine oko 1.900 km i prolazi kroz 6 europskih zemalja. Počinje na obali Baltičkog mora, a prolazi Poljskom, Češkom, Austrijom, Slovenijom i Italijom, te završava u mediteranskom ozračju antičkog grada Pule na samom jugu istarskog poluotoka okruženog Jadranskim morem. Trasa EuroVelo 9 rute u Istarskoj županiji prolazi kroz unutrašnjost Istre, tzv. Zelenu Istru (granični prijelaz Plovanija-Buje-Grožnjan-Oprtalj-Livade-Buzet-Draguć-Pazin-Barban-Vodnjan-Pula).
U Istarskoj županiji je ukupno 132 km glavne rute, dvije alternativne dionice od 12 i 19 km, jedno skretanje s rute od 6 km te 32 točke interesa (atrakcije) s pripadajućim pristupnim pravcima.

Ključni pokazatelji EuroVelo 9 u Istri su da ruta vodi isključivo po javnim cestama od kojih je velika većina s niskim ili vrlo niskim intenzitetom motoriziranog prometa, ruta u potpunosti vodi po asfaltiranim površinama, a postoji nekoliko kratkih dionica s visokim intenzitetom motoriziranog prometa na kojima je potreban povećan oprez.

I dok je Mediteranska ruta definirana u okviru EU projekta Mecycletour prije nekoliko godina, tek nam predstoji da tu rutu kvalitetno obilježimo i unaprijedimo ponudu, a sve  prema Planu aktivnosti razvoja rute za Hrvatsku za razdoblje od 2018. – 2030. godine.

- Ruta Baltik - Adriatik kroz Istarsku županiju dogovorena je početkom ove godine, u suradnji Istarske županije i nacionalnih koordinatora za Eurovelo rute. Tako je nedavno napravljena evaluacija i optimiranje rute od strane licenciranih EuroVelo kontrolora, uzet je gpx zapis te je dan prijedlog za postavljanje signalizacije, kaže pročelnica za turizam Nada Prodan Mraković.

U sklopu evaluacije postojeće rute i ispitivanja mogućnosti za optimiranje i razvoj pregledano je šire područje oko početne trase rute EuroVelo 9. Ispitane su brojne mogućnosti za vođenjem rute alternativnim pravcima kako bi se predložila najbolja moguća ruta u ovom trenutku. Dodatno, ispitane su i mogućnosti vođenja rute po pravcima koji bi se mogli razviti u budućnosti.

Govoreći o potencijalu EuroVelo 9 rute i važnosti dostupnosti javnog prijevoza željeznicom uz dugoprugaške biciklističke rute, situacija u Istarskoj županiji ima dobru perspektivu. Prostorno gledano Istarska županija (od najsjevernije do najjužnije točke na oko 100 km udaljenosti) zadovoljava oba kriterija ECS standarda, pri čemu bitni kriterij EuroVelo ruta traži da pristup javnom prijevozu bude moguć barem svakih 150 km, dok se za važan i dodatni kriterij podrazumijeva pristup javnom prijevozu moguć barem na svakih 75 km u kombinaciji s pouzdanošću prijevoznih usluga (npr. polasci prema objavljenom voznom redu, bez kašnjenja, te osigurana dnevna učestalost javnog prijevoza). Dodatno se pilot projektom “ICARUS Bike & Train” s krajem ovogodišnje ljetne sezone  ciljano potiče nužna prilagodba vagona vlakova za prihvat putnika s biciklima i/ili e-biciklima na liniji Pula-Pazin-Buzet što čini pokrivenost dvije od ukupno tri dnevne dionice EuroVelo 9 rute, a od velike je važnosti, obzirom je trasa rute između Oprtlja i Lindara preko Buzeta dosta brdovita.

Od smještajnih objekata evaluirani su svi vidljivi objekti na EuroVelo 9 ruti udaljeni do 500 m od rute, no u ukupnosti smještajne ponude destinacija na ruti sagledani su svi raspoloživi smještajni objekti unutar koridora od 5 km sa svake strane rute, što bi značilo do 30 minuta vožnje biciklom od rute u brežuljkastim područjima kakva je i sjeverozapadna i središnja Istra. Pri tome, najvažnije je da do svih objekata postoji mogućnost sigurnog dolaska biciklom odnosno natovarenim, putnim biciklom. Cikloturisti svoj smještaj obično odabiru iz širokog spektra objekata u različitim vrstama i kategorijama (hotel, hostel, kamp, pansion (sobe s doručkom (B&B) i sl.), ipak ono ključno je da udaljenosti do smještajnih objekata nisu prevelike u odnosu na smjer kretanja rutom.

Također, obzirom na postojanje Istra Bike&Bed sustava smještajnih objekata specijaliziranih za prihvat biciklista (cikloturista) i pripadajuće oznake kvalitete usluge te da je taj sustav promišljeno i kvalitetno povezan sa svim ostalim uslugama koje se za bicikliste pružaju u Istri (npr. servis, prodaja i/ili najam opreme, bike vodiči, prijevoz/transfer, sudjelovanje u tematiziranim događanjima i slično) lagana prednost je dana takvim objektima u odnosu na ostalu smještajnu ponudu destinacija na ruti, gdje god je to bilo moguće. 

Na ruti je evidentirano ukupno 85 smještajnih objekata u raznim vrstama i kategorijama smještaja. Od toga 34 objekta su nositelji oznake “Istra Bike & Bed”. 

Isto tako, na ruti su evidentirana 54 ugostiteljska objekta vrste: restoran, konoba, taverna, agroturizam, gostionica, pizzeria i grill, fast food, caffe bar i vinarija. 

- Ono što nas sljedeće čeka kako bi u potpunosti realizirali projekt rute EuroVelo9 je   izrada prometnog elaborata, postavljanje prometne signalizacije, izrada mrežne stranice te promocija. Uz navedeno, dan je i prijedlog za poboljšanje sigurnosti na opasnim raskrižjima te moguća poboljšanja i optimiranje rute, pojašnjava Prodan Mraković. Također, vrlo je važno da se kvalitetno povežemo s partnerima iz zemalja kojima prolazi ruta, dakle Poljskom, Češkom, Austrijom i Slovenijom.

Galerija fotografija